Steenkool behoudt z'n potentieel, ondanks dalende verkoopscijfers

Batibouw 2015

Steenkool behoudt z’n potentieel,
Ondanks dalende verkoopcijfers

 

 

De zachte temperaturen in de winter van 2013-2014 en de dalende petroleumprijzen wogen zwaar door op de verkoop van kachels. Maar pellets en steenkool maker er het beste van.

Dé gebeurtenis van 2014 was het faillissement van Thermic Distribution Europe (het voormalige Fonderie du Lion), dat al 160 jaar lang gietijzeren onderdelen produceerde en kachels assembleerde voor de merken Nestor Martin, Efel en Surdiac. Heel wat kachels, inbouwhaarden en toebehoren werden met grote kortingen verkocht, in sommige gevallen zelfs geveild. En zo veranderde het kachellandschap… Op Batibouw namen de kachels van Palazzeti, Franco Belge en Godin, merken van R.V. Distribution, de plaats in van Nestor Martin en Efel.

 

‘Revival’ van steenkool- en mazouttoestellen


Saey en Dovre besloten om dit jaar niet deel te nemen aan Batibouw, en dus kozen wij ervoor om ons te concentreren op klassieke kachels, vertelt Wim Horrie, Manager Franco Belge Europe en voormalig commercieel directeur van Thermic Distribution Europe. Na een jarenlange groei moesten we in 2014 een daling van 30% vaststellen in de verkoop van pelletkachels. De reden? De economische crisis, de angst voor een elektrische black-out, waardoor pelletkachels niet meer zouden werken, en uiteraard de prijsdaling voor mazout. Onze mazoutconvectoren van het merk Godin beleven overigens een ware ‘revival’, net als onze steenkoolkachels. Daarom stellen we een fonkelnieuw Godin-model tentoon op Batibouw, een kachel op hout en steenkool, speciaal ontwikkeld voor de Belgische markt. Die is gemaakt van gietijzer, heeft een vermogen van 10 kWh, een klassieke vultrechter en klassiek design dat volgens onze handelaars erg in de smaak valt bij de klanten.

Wim Horrie geeft toe dat het moeilijk is om een beeld te schetsen van dé pellet- en steenkoolklant. Beweren dat steenkoolklanten oudere mensen zijn, zou te ver gaan, maar het is wel zo dat de markt van steenkoolkachels (zoals die van mazoutconvectoren) vooral een vervangingsmarkt is, waarbij de kachels vooral worden geplaatst in oude huizen. De technologisch hoogstaande pelletkachels daarentegen doen het dan weer erg goed bij jonge mensen.

Steenkool beter promoten!


Huguette Balas, de algemeen directeur van Flam, is duidelijk minder enthousiast. Zij raamt de daling in de verkoopscijfers van pellet- en steenkoolkachels op respectievelijk 10 en 30 %. Pellets hebben hun piek bereikt, legt ze uit. Vandaag zien we duidelijk een dalende tendens. De verkoop van de steenkoolkachels heeft dan weer zwaar te lijden onder het gebrek aan informatie over deze brandstof en onder het verouderde, stoffige imago van de brandstof. Er zijn zelfs fabrikanten die niet meer geloven in zuivere steenkoolkachels; zij zien de toekomst eeder in multibranders, kachels voor hout en steenkool.

Maar dat weerhoudt de constructeur er niet van om op zijn stand op verschillende plekken en tot ons groot plezier steenkool te verbranden! Het gaat hier om steenkool uit Ibbenbüren met stukgrootte 6-12 en 8-14 en een asproductie van 3%. Dat is bijvoorbeeld het geval voor de inbouwhaard Largo+ 110/68, die een onzichtbaar wegschuivende liftdeur heeft en dus kan worden gebruikt als een echte openhaard. De serie Largo+ kan worden gebruikt om te verwarmen met hout, briketten en steenkool. De Largo+ 78-48 met injector kan ook elektronisch bediendt worden, bijvoorbeeld vanaf een smartphone.

Hugeutte Balas pleit voor een betere promotie voor steenkool bij het grote publiek. Wie weet dat dit product een hoge calorische waarde heeft? Wie weet dat je voor dezelfde calorische waarde 2 kilogram hout nodig hebt en maar 1 kilogram steenkool? De Commissie Vaste Brandstoffen van BRAFCO is bijzonder verheugd dat Flam zoveel promotie voert voor steenkool, aangezien ze in het luik ‘Brandstof’ op haar enige website een link heeft naar de website www.steenkoolinfo.be.

 

De 3 profielen van de steenkoolgebruiker


Het feit dat er op de stand van Flam steenkool kan branden is mede – en vooral – te danken aan Rheinbraun Benelux, dat aan ieder salon gratis 5 tot 8 zakken van 25 kg steenkool levert. Dit jaar werd er een actie georganiseerd waarbij klanten die een Flam Rondo kochten, er gratis bruinkoolbriketten bijkregen. Die kachel werkt op steenkoolbriketten of hout en biedt een rendement van meer dan 80%. Het toestel onttrekt geen lucht aan de ruimte en is daarom ook geschikt voor lage-energiewoningen en passiefhuizen.

 

Guido Vandeput, Marketing Manager van Rheinbraun Benelux, maakt onderscheid tussen 3 soorten steenkoolgebruiker:

  1. De traditionele gebruiker; Die is over het algemeen al een jaartje ouder en verbruikt grote hoeveelheden steenkool (1500 – 2000 kg) als hoofverwarming.
  1. Mensen die een steenkoolkachen hebben als bijverwarming, maar die eigenlijk weinig gebruiken; enkel wanneer het nodig is;
  1. Mensen die een kachel of inbouwhaard hebben geplaatst als interieurelement. Zij gebruiken hout, briketten of steenkool. Wie eenmaal steenkool heeft uitgeprobeerd, wordt over het algemeen vaste klant, maar gebruikt wel kleine hoeveelheden (zakken van 25kg).

 

Ook Guido Vandeput verklaart de recente daling in de verkoopcijfers van steenkool door de uitzonderlijk zachte temperaturen en de fors gedaalde mazoutprijs, maar sluit wel af met een positieve noot: laten we niet vergeten dat de kachels bij onze klanten hun potentieel blijven behouden! Voreger belandde de kachels bij het vuil wanneer de mensen overstapten naar een andere energiebron ( wanneer er bijvoorbeeld centrale verwarming werd gelegd, n.v.d.r.), terwijl dat nu niet meer het geval is. Wanneer de winter weer een echte winter wordt, worden al die kachels opnieuw aangestoken. Er is nog een mooi potentieel. Steenkool is nog lang niet verdwenen!

 

 

 

ref.
Artikel uit ” Brandstoffen”
Uitgeverij Brafco