Dovre 2015-2025: Groeien door vernieuwing

Dovre 2015-2025
Groeien door vernieuwing

 

Driehonderd modellen kachels en haarden in 40 jaar.
Wat zijn de ambities van de kachelconstructeur voor de komende 10 jaar?

 

Dovre werd in 1933 in Noorwegen opgericht. Léon Gehem, de vader van de huidige eigenaar Tom Gehem, werd in 1964 vertegenwoordiger voor België. Gaandeweg werd hij mede-eigenaar en uiteindelijk enige eigenaar van het bedrijf. In 1981 bracht hij de productie over naar België. Vandaag heeft Dovre een gieterij in België, een assemblagebedrijf in Polen, commerciële vestigingen in Spanje, Frankrijk en Noorwegen en een reeks partners in tal van andere landen.

Tussen 1981 en 2015 maakte Dovre een sterke evolutie door. Van drie modellen ging het naar bijna 300 modellen. Velen verklaarden Léon Gehem gek toen hij in 1981 een eigen gieterij liet bouwen in Weelde, waar ook nu nog het hoofdkantoor van het bedrijf gevestigd is. In De Antwerpse Kempen betond toen geen traditie van gieterijen. Het voordeel was dat hij met een schone lei kon beginnen, vertelt zijn zoon Tom Gehem.

Nieuwe technologieën gaven in 1981 Dovre meteen een sterk competitief voordeel. Naast kachels legde Dovre zich vanaf 1981 ook toe op industrieel gietwerk, zoals onderdelen van auto’s of wasmachines.

Op die manier werd de overcapaciteit van de gieterij opgevangen.

Door de groeiende concurrenctie op de markt van het industriële gietwerk besloot de constructeur om zich te concetreren op zijn corebusiness: kachels en haarden. Dat vereist gietwerk van dunne wanden met een glad oppervlak, uiterst precisiewerk dus.

 

Gietwerk op maat


Tegenwoordig bestaan de activiteiten van Dovre uit vier delen:

  1. De productie van eigen kachels en haarden, waarvan het merk Dovre het vlaggenschip van het bedrijf blijft.
  1. De productie en assemblage van eindproducten voor andere merken van kachels en haarden, die een beroep doen op de knowhow en kwaliteit van Dovre.
  1. De fabricatie van OEM-onderdelen voor andere bedrijven.
  1. De multichannelverkoop. Dovre ontwikkelde een tweede, derde en zelfs vierde merk voor bepaalde segmenten: de grootdistributie, de do-it-ourselfmarkt, enz.

 

Verbrandingtechnologie


Elk nieuw model moet worden getest en gecertificeerd. Een groot deel van de kosten is voor rekening van de productie van één kachel 8 tot 12 modelplaten nodig zijn. Daarnaast zijn er de onderzoekskosten, via eigen personeel en via de samenwerking met de universiteit van Eindhoven, waar onderzoek wordt gedaan naar verbrandingstechnologie. De ontwikkeling van een nieuw model kost al snel 100.000 euro. Door nieuwe prototypes te geruiken voor meerder modellen, van Dovre, van derden en voor de multichannelverkoop, rendeert de ontwikkeling van nieuwe modellen beter, aldus Tom Gehem.

 

Ambities 2015-2025


Tom Gehem legt uit dat Dovre wil blijven investeren in nieuwe technologieën. Onlangs in juli werd drie miljoen euro geïnvesteerd in een nieuwe productielijn. Op die manier kunnen we onze huidige capaciteit van 13.000 ton ijzer op jaarbasis nagenoeg verdubbelen. We willen onze overcapaciteit geleidelijk aan meer invullen om zo de rentabiliteit op het geïvesteerde kapitaal te verhogen. In 2014 groeiden we met 15%. Het is onze ambitie om ook de komende jaren telken met dubbele cijfers te groeien. Binnen zeven tot tien jaar willen we onze volledige productiecapaciteit benutten, vandaar het werk voor derden en de uitbouw van de multichannelverkoop.

 

Doelgerichte marketing


Wie goed heeft opgelet, heeft gezien dat Dovre de grote afwezige was op Batiwouw, in het paleis voor constructeurs van individuele haarden. We hebben besloten om ons communicatiebudget te verdelen over verschillende kanalen, vertelt Marcel Roovers CCO-Commercial Director. We maken gebruik van multimedia, e-marketing, websites en plaatstelijke evenementen die in de provincies worden georganiseerd voor onze dealers. Onze eindklanten bereiken we via campagnes in grote weekbladen.

Alle 300 modellen van de voorbije 40 jaar kunnen vandaag nog steeds in productie worden gebracht. Liefst vanaf 1000 stuks per model… Op de Belgische en Noord-Franse markt vallen de steenkoolkachels die al 10 of 15 jaar in het gamma zitten het meeste in de smaak. Onlangs bracht Dovre een splinternieuwe familie kolen- en multibrandstofkachels op de markt – de TAI-serie – om de leemte op te vullen die was ontstaan door het faillissement in 2014 van de merken van Thermic Distribution Europe.

Op wereldvlak is steenkool overal beschikbaar, maar er zijn steeds meer plaatsen waar dit product niet meer graag gezien wordt, vertelt Marcel Roovers. Een fabrikant zoals wij moet rekening houden met de volumes. In België en Noord-Frankrijk ligt de markt er nog goed voor, maar dat geldt niet noodzakelijk voor de rest van de wereld. Maar Dovre blijft steenkoolkachels aanbieden! We zullen ervoor zorgen dat de mensen met een steenkoolkachel die verder zullen kunnen gebruiken.

De markt van kachels en haarden groeit niet echt meer op wereldschaal. Dovre kan dus niet enkel meer inspelen op de vraag, maar moet nieuwe afzetmarkten zoeken. We moeten vernieuwen als we marktaandeel willen winnen. Die vernieuwing uit zich op verschillende terreinen: in producten, in de productie, in de supply chain, in de human resources en in nieuwe markten.

 

Nieuwe kachels en haarden


Een kachel is een traditioneel product. Door het design aan de pakken, wil Dovre dit traditionele product een meerwaarde geven. De nieuwste modellen onderscheiden zich van de klassieke rechthoekige kachels door hun driedimensionale uitvoering. Dovre recycleert ook het schroot en voor de productie wordt gebruik gemaakt van zonne-energie. Aangezien de uitstoot van fijn stof een probleem blijft, werkt Dovre ook aan een beter verbrandingsproces.

 

Nieuwe productiewijze


De gieterij is een van de modernste in Europa. Met de nieuwe gietlijn verdubbelt Dovre zijn capaciteit, verbetert de maatnauwkeurigheid en verkleint de afvalberg. Nu hebben we ca. 30% omloopmateriaal. Met het moderne sturingssysteem kunnen we dat overbodige gietwerk reduceren tot 20 tot 25 %. Hoewel we dat gietwerk recycleren, is het veel interessanter om dat percentage zo laag mogelijk te houden. Ook via lasertechnologie vermindert het percentage morsijzer. Dovre staat zelf in voor het emailleerwerk en is voor die fase van de productie dus niet afhankelijk van derden.

 

Efficiënte supply chain


Een eerste voorwaarde voor een efficiënte supply chain is een goede samenwerking tussen gieterij en assemblage. De interne logistiek moet perfect draaien aangezien in het magazijn van Dovre 8 000 tot 10 000 verschillende onderdelen liggen. Binnekort belevert Dovre klanten in heel Europa vanuit één centraal magazijn. Dat proces wordt geleidelijk aan, land per land, geïmplementeerd. Klanten bestellen dan via lokale sales offices of rechtstreeks. Tegelijkertijd wordt de interne planning geautomatiseerd en garandeert een supply chain manager, als schakel tussen verkoop en productie, dat de klant op de afgesproken data zijn goederen geleverd krijgt. Tot slot is er voor de multichannelverkoop een specifieke distributie noodzakelijk aangezien iedere markt anders is en Dovre per land afspraken maakt met klanten.

 

Dovre in enkele cijfers


– 1933: oprichting van Dovre in Noorwegen.

– 1964: Léon Gehem vertegenwoordigt Dovre in de Benelux en later ook in andere Europese landen.

– Eind jaren 70: na een periode van co-eigendom koopt Léon Gehem de hele onderneming en laat hij in 1981 in Weelde (België) een eigen gieterij bouwen.

– 90% van de productie is bestemd voor de export.

– Vestigingen in België, Polen, Noorwegen, Frankrijk en Spanje, goed voor 315 medewerkers.

– Geconsolideerde omzet: 38,5 miljoen euro.

Dovre is aanwezig in heel Europa, maar bewerkt ook proactief markten als de Verenigde Staten, Canada, Japan, Zuid-Korea en Zuid-Afrika, en er zijn plannen voor Rusland en China. De fabrikant werpt zich op als specialist in de reproductie van kleine series. Dat betekent dat we bijvoorbeeld elk uur een plaat wisselen in de gieterij, besluit Tom Gehem.

 

 

ref.
Artikel uit ” Brandstoffen”
Uitgeverij Brafco